Friday, August 28, 2015

SCHOOL IN THE CLOUD


Dr. Sugata Mitra adalah Professor dalam bidang teknologi pendidikan di Universiti Newcastle, England. Beliau amat terkenal dengan kajian“Hole in the Wall” dan kajian ini telah memenangi anugerah TED 2013. Hasil dapatan Sugata Mitra melalui eksperimen “Hole in the Wall”menunjukkan sekumpulan pelajar, yang telah diberi sumber perkongsian digital mampu mempelajari cara menggunakan komputer dan internet dan terus belajar perkara yang mereka ingin tahu tanpa mendapat bantuan sesiapa. Kanak-kanak ini belajar tanpa memerlukan pemerhatian dari orang dewasa. Pelajar-pelajar ini belajar melalui komputer dan teknologi dan mampu menjawab soalan peperiksaan tanpa melalui proses persekolahan tradisional.

Penemuan beliau menunjukkan kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu yang kuat. Dengan menyediakan alatan yang sesuai pembelajaran boleh berlaku. Sugata berpendapat pembelajaran terjadi bukan dengan memaksa ia berlaku, sebaliknya membenarkan ia berlaku tanpa paksaan. Beliau juga memperkenalkan Self-organization educations (SOLEs) iaitu guru hanya berperanan untuk menyediakan proses pembelajaran dan hanya sebagai pemerhati untuk membiarkan proses pembelajaran berlaku. Peranan guru untuk merancang waktu pembelajaran dan menyediakan satu soalan yang dapat mencetuskan minat murid untuk menyelesaikannya. Kemudian membiarkan murid belajar sendiri dan berkongsi maklumat dengan mengajar rakan-rakan mereka. SOLEs telah direka dengan reka bentuk yang unik dan ia akan terus diubah suai untuk mendapat hasil yang terbaik.


Pembelajaran masa hadapan: School in the Cloud

School in the Cloud adalah satu program persekolahan yang dibentuk di mana guru boleh mengawal keseluruhan proses pembelajaran melalui internet. Sistem ini menekankan penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Persekitaran belajar yang yang disediakan lebih menyeronokkan, tidak formal dan menekankan kaedah pembelajaran kendiri. Ini bermaksud proses pengajaran dan pembelajaran tidak semestinya berlaku di dalam kelas sahaja. Murid diberi peluang untuk menstrukturkan sendiri proses pembelajaran mereka daripada pembentukan kumpulan sehingga kepada penghantaran tugasan.

 CabaranSchool in the Cloud di Malaysia
            
     Pembelajaran secara School in the Cloud boleh dilaksanakan di Malaysia secara berperingkat-peringkat dalam satu tempoh masa tertentu. Ini kerana untuk merealisasikannya, guru perlu bekerjasama dan memainkan peranan yang penting untuk melaksanakan sistem yang baru. Perubahan dari sistem pengajaran secara tradisional kepada penggunaan komputer dan internet memerlukan guru yang mempunyai kepakaran yang mendalam bukan sahaja dalam subjek yang diajar malah haruslah mahir dalam bidang teknologi juga. Oleh itu, guru-guru haruslah dilengkapkan dengan ilmu dan kemahiran-kemahiran dalam pembelajaran abad ke-21 ini. Kursus dan kemahiran yang terkini untuk menggunakan komputer dan alat digital perlu diberikan kepada guru-guru untuk melaksanakan sistem pengajaran yang baru ini. Hal ini juga memerlukan kos yang tinggi.
            
  Selain itu, untuk memastikan proses pengajaran dan pembelajaran secara School in the Cloud berjalan dengan lancar, pihak sekolah haruslah melengkapkan sekolah dengan peralatan teknologi maklumat dan capaian internet dan wi-fi dengan baik. Proses ini memerlukan peruntukan kos yang banyak untuk melengkapkannya. Selain itu, proses penyelenggaraan juga memerlukan kos yang besar serta tenaga kerja yang banyak.Tambahan pula, proses pelaksanaannya untuk pelajar-pelajar yang bersekolah di luar bandar dan pedalaman sukar dilaksanakan memandangkan kelengkapan teknologi maklumat dan internet yang kurang.
           
Kelebihan dan kekurangan pelaksanaan School in the Cloud
            
 Kelebihan pelaksanaan School in the Cloud diantaranya adalah proses pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih menarik di mana guru-guru akan berkolaborasi untuk memajukan sistem pendidikan dengan membina laman web yang mengandungi software, sumber pembelajaran seperti video, link, tugasan dan kuiz. Laman web ini menyediakan sumber pembelajaran kepada pelajar untuk belajar dan mengulangkaji pada bila-bila masa. Persekitaran pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan kaedah pembelajaran kendiri dapat menghasilkan pelajar yang mempunyai pemikiran kreatif dan pemikiran kritikal, mampu menyelesaikan masalah, boleh berkolaborasi dengan rakan dan mempunyai sifat inkuiri yang tinggi.

           Walaupun pelaksanaan School in the Cloud terdapat banyak kelebihan, namun bukan semua matapelajaran sesuai untuk diaplikasikan. Ini kerana bagi matapelajaran sains, penggunaan aplikasi computer akan menghadkan pembelajaran pelajar. Ini kerana, pengajaran dan pembelajaran sains lebih sesuai dilaksanakan secara hands-on iaitu melakukan amali. Kaedah amali dapat meningkatkan pembelajaran secara inkuiri.

No comments:

Post a Comment